Suplementy – najpopularniejsze rozwiązania – czy warto?

suplementy

Korzystając z okazji, że na moje seminarium musiałem przygotować kilka rzeczy z zakresu suplementacji zrobiłem dla was małą ściągawkę po suplementach. W razie pytań pamiętajcie, że możecie do mnie pisać, a nawet powinniście jeżeli nigdy nie mieliście styczności suplementami!

 

Według ujednoliconego prawa europejskiego „suplementy żywnościowe” oznaczają środki spożywcze, których celem jest uzupełnienie normalnej diety i które są skoncentrowanym źródłem substancji odżywczych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub fizjologiczny.

 

Spalacze tłuszczu

„Spalacze“ możemy podzielić na dwie kategorie:

– Nie ingerujące w nasze samopoczucie i stan fizyczny. Takim suplementem jest np. L-carnityna lub CLA

 

– Ingerujące w nasze samopoczucie i stan fizyczny. Takimi suplementami są m.in. różnego rodzaju termogeniki i bardziej zaawansowane formy suplementów

 

L-Carnityna – Nazwa karnityny pochodzi stąd, że po raz pierwszy wyizolowano ją z mięśni (nazwa od łac. caro, carnis – mięso) w 1905 roku. Początkowo nazywano ją witaminą BT, ponieważ jej brak w pożywieniu prowadził do gromadzenia tłuszczu u larw mącznika młynarka (Tenebrio molitor). Ponieważ karnityna u człowieka pochodzi z dwóch źródeł: jest syntetyzowana i dostarczana z pożywieniem, bywa nazywana substancją witaminopodobną. Jest ona naturalnie występującą substancją w organizmie. Głównym źródłem karnityny w żywności są mięso i przetwory mleczne. Najbogatsze w karnitynę są baranina, wołowina, wieprzowina i ryby. Mniej L-karnityny zawiera mięso z drobiu. Pokarmy pochodzenia roślinnego (warzywa, owoce) zawierają tylko śladowe ilości karnityny.

Dzienne zapotrzebowanie zdrowej, dorosłej osoby na karnitynę wynosi średnio 15 mg. Dzienne synteza karnityny wynosi 11–34 mg, a z dietą dostarczane jest codziennie średnio 20–200 mg. U wegan i niektórych wegetarian ilość karnityny w pożywieniu jest dużo mniejsza i wynosi ok. 1 mg/dzień. Ciekawą cechą L-karnityny jest jej oddziaływanie euforyzujące – poprawiające nastrój.

Jak działa?

Związek ten działa na tłuszcz spalając go od środka, inaczej mówiąc wewnątrz komórki Twojego organizmu. Inne działanie niż w przypadku Termogeników które rozgrzewając organizm powodują spalanie tkanki tłuszczowej. L-karnityna pomaga transportować komórki tłuszczowe do mitochondrium komórki gdzie zostaje spalony na potrzeby energetyczne komórki. Badania naukowe potwierdzają działanie l – karnityny ale łącząc ją jedynie z wysiłkiem fizycznym.

 

CLA – Sprężony kwas linolowy – organiczny związek chemiczny z grupy nienasyconych kwasów tłuszczowych typu omega-6

Kwas linolowy zaliczany jest do egzogennych kwasów tłuszczowych tzn. jest niezbędnym składnikiem diety, gdyż nie jest syntezowany przez organizm (należy do grupy witamin F). Niedobór kwasu linolowego spotyka się rzadko. Może on wystąpić u dzieci karmionych mlekiem odtłuszczonym oraz u chorych, u których stosuje się żywienie dożylne pozbawione tłuszczów. Powszechnie się utarło, iż pomaga w walce z kilogramami. Musimy obalić mit, gdyż żadne badania naukowe nie potwierdzają tego efektu, a jedynie CLA pomaga w nie dopuszczeniu do gromadzenia się tkanki tłuszczowej oraz w walce z celu-litem.

 

Termogeniki

 

Termogeniki naturalne to substancje, które powodują uwalnianie ciepła z organizmu. Substancje te prowadzą do powstania podwyższonego metabolizmu, zwiększenia wydatków energetycznych i przyspieszenia spalania tkanki tłuszczowej. Termogeniki występują w naturalnej postaci w niektórych środkach spożywczych. W praktyce częściej stosuje się suplementy – preparaty, które zwiększają metabolizm i termogenezę w stanie odpoczynku i podczas treningu.

Możliwe efekty uboczne termogeników:

Zawroty głowy

Nadmierne pobudzenie

Bezsenność

Nadmierna potliwość

Uczucie lęku i niepewności

 

Najpopularniejsze składniki termogeników:

Ekstrakt z zielonej herbaty (EGCG)

Ekstrakt gorzkiej pomarańczy

Guarana

Kofeina

Ekstrakt pieprzu czarnego

Ekstrakt zielonej herbaty

Ekstrakt Imbiru

Ekstrakt pieprzu kajeńskiego

L-karnityna

Ketony malinowe

L-tyrosine

Ekstrakt kakao

 

Termogeniki wydają się odpowiednim rozwiązaniem w walce z tłuszczem. Należy jednak zwrócić uwagę na swoją tolerancję na kofeinę oraz na skład danego specyfiku, gdyż możemy spotkać na rynku wiele termogeników z zakazanymi środkami takimi jak np. Pochodne amfetaminy czyli gerranium. Termogeniki z pewnością nasilą efekt naszej odpowiednio zbilansowanej diety redukcyjnej ale na pewno nie są to magiczne kapsułki, które wykonają za nas cała robotę.

 

Suplementy „zwiększające” produkcję testosteronu

 

Na rynku jest również wiele suplementów, które z definicji mają za zadanie zwiększyć produkcję testosteronu co jest kuszącą propozycją dla miłośników sportów siłowych. Niestety badania naukowe stwierdzają jasno, że działają ale tylko wtedy kiedy dana osoba ma naturalnie obniżony poziom. Wtedy specyfik pomaga wyrównać produkcję do stanu naturalnego. Jest również wiele specyfików które nie działają w ogóle na testosteron ale można również odczuć ich pozytywny efekt na nasz organizm.

DAA – kwas D-asparaginowy.

Skutki zastosowania suplementacji DAA są typowe dla wzmocnionej produkcji hormonów męskich, należą do nich poprawa jakości sylwetki i efektów treningowych, zwiększone libido, polepszenie erekcji, podniesiony poziom dopaminy i GABA. Mam także dobre wieści dla sportowców będących przed ważnymi egzaminami, sprawdzianami, kolokwiami czy też podczas sesji egzaminacyjnej, gdyż DAA akumuluje się w istocie szarej i białej mózgu, a jak badania wykazały, suplementacja tymże aminokwasem sprzyja poprawie pamięci i zdolności uczenia się. Wyniki potwierdzają działanie specyfiku.

 

Tribulony – są to wyciągi z rośliny tribulus terrestris. Producenci sprzedają produkt, deklarując działanie produktu na wzrost produkcji męskich hormonów. Jednak żadne badania nie opłacane przez tych producentów tego nie potwierdzają. Pomimo to produkt cieszy się dość dużym powodzeniem ze względu na to, że zwiększa sprawność seksualną ale nie jest to zasługą wzmożonej produkcji męskich hormonów (nie zagłębiając się w temat).

 

MRP – zamienniki posiłków lub uzupełnienie diety

 

Wiele osób w dzisiejszych czasach zabieganych czasach ma problemy z utrzymaniem odpowiednio zbilansowanej diety.

Dla tego powstały tzw. MRP. Możemy wyróżnić:

Batony low carb, batony energetyczne, batony zamienniki posiłków

Wszystkie powyższe pozycję mają różne zastosowania w życiu w różnych sytuacjach. Są to odpowiednio zbilansowane posiłki zawierające takie składniki jak węglowodany, tłuszcze oraz białka.

Cena batonów niestety nas odstrasza, gdyż oscylują w granicach 8-12 zł. Jest to jednak również zdrowy zamiennik słodyczy. Należy również zwrócić uwagę na skład, gdyż producenci często lubią nas lekko okłamywać i uzupełniać chociażby skład białka, białkiem sojowym czyli nie pełnowartościowym

 

Szejki białkowe – są to szejki mające z definicji uzupełniać nasze braki białka w diecie. Możemy wyróżnić następujące rodzaje:

Białko serwatkowe –(około 80% zawartości białka i 2 godziny wchlanialności)

Kazeina – ( około 80% zawartości białka oraz do nawet 6h wchlanialności). Często wykorzystywane w sporcie jako białko regenerujące na noc.

Izolat białka – (około 95% białka oraz 15 minut wchłanialności). Najlepsze rozwiązanie jako szybkie odżywienie naszych mięśni po treningu

Gainery – odżywka białkowo (20-30%) węglowodanowa (70-80%)

Bulc – odżywka białkowo (50%) węglowodanowa (50%)

 

Syntetyczne witaminy – czy warto?

 

Sztuczne preparaty witaminowe, to standardowa zawartość półek aptecznych. Witaminy syntetyczne są krystaliczną, nieorganiczną substancją, absolutnie obcą dla naszego organizmu. Wchłania się ona do organizmu z trudnością, lub też nie jest w ogóle przyswajana. Przyswajalność obniża się drastycznie, gdy mają miejsce zaburzenia jelitowe. Bardzo łatwo można się o tym przekonać obserwując mocz po spożyciu witamin. Zmienia on kolor i wręcz przyjmuje zapach spożytych witamin. Nierzadko po spożyciu sztucznych witamin mają miejsce różne formy nietolerancji organizmu, nawet w formie dokuczliwych mdłości, ogólnego osłabienia, czy swędzenia. Przeciążane są nerki i wątroba, oraz naruszana równowaga i proporcje składników mineralnych w organizmie. Podsumowując, może zajść sytuacja, że preparat witaminowy który ma pomagać w powrocie do zdrowia, zadziała zupełnie odwrotnie pogłębiając jeszcze nasz stan chorobowy. Jest już bardzo dużo dowodów na to, że syntetyczne witaminy nie działają tak, jak my tego oczekujemy. Niestety fakty na ten temat, nie są powszechnie znane, a nawet odnoszę wrażenie że są wręcz utajniane. Jest przecież oczywistym, że publiczne ujawnienie wyników przeprowadzonych już w tym kierunku badań, byłoby wbrew interesom ogromnemu lobby farmaceutycznemu. Reasumując stosowanie powyższych preparatów jest uzasadnione przy dużych niedoborach w naszej diecie.

 

Pozdrawiam

Tomi

 

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s