Żywienie w sporcie – podczas wysiłku.

podczas

Ile razy  w życiu mieliście tak, że dobrze wam się trenowało do momentu, aż opadliście z sil?
Wszystko zależy od dyscypliny sportu ale postaram się wam przedstawić kilka podstawowych zasad by nie dopuścić do spadku energii lub maksymalnie opóźnić ten proces co się wiąże z większą efektywnością.

Zasada numer 1

Jeżeli w twojej dyscyplinie wysiłek fizyczny nie trwa dłużej niż godzinę to wystarczy zadbać o odpowiedni poziom glikogenu przed treningiem lub zawodami, a w trakcie jedynie uzupełniać płyny w postaci wody.

Zasada numer 2 (sporty tlenowe)

W przypadku gdy twój wysiłek będzie trwał powyżej 60 minut to powinieneś spożywać na każdą godzinę wysiłku od 30 do 60 gram węglowodanów (większej ilości twój organizm w trakcie wysiłku i tak nie przyswoi). Ważne jest by pamiętać,że twój organizm potrzebuje okolu 30 minut, by węglowodany zamienić na energie więc pierwsza dawka węglowodanów powinna być już dostarczona pomiędzy 30-45 minutą wysiłku i kolejne co godzinę. Najlepszy rodzaj węglowodanów do spożycia podczas wysiłku to węglowodany proste lub gotowe suplementy dla stopowców takie jak np. gele, baony lub napoje dla sportowców. Napoje dla sportowców łączą dwie cechy. Nie tylko dostarczają energii ale również nawadniają organizm. Jeśli wybierzesz postać stałą taką jak batony czy gele pamiętaj by koniecznie popić pokarm wodą. Gdy tego nie zrobisz twój organizm przetransportuje wodę do żołądka w celu lepszego trawienia co może nasilić efekt odwodnienia. Pamiętaj również by wypijać około 1 litr wody na 1h wysiłku fizycznego.
Zasada numer 3 (spoty siłowo-wytrzymałościowe)

Ogólnie w spotach siłowo-wytrzymałościowych panuje ta sama zasada co w sportach tlenowych, z tym że według najnowszych badań warto przygotować sobie przed treningiem napój sportowy (węglowodanowo-białkowy w proporcjach 80% do 20%) który nie dość, że dostarczy energii, nawodni to również będzie zapobiegał katabolizmowi (rozpadowi mięśni) oraz przyspieszy regeneracje po treningu.

Na koniec po raz kolejny przypomnę wam by stosować napoje oraz pokarmy tylko sprawdzone wcześniej, a szczególnie to się dotyczy zawodów. Inaczej będziemy mieli problemy żołądkowe, które przekreślą nasze szanse na dobry wynik.

Pozdrawiam
Tomi

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s