Piwo w sporcie – fakty i mity

Obrazek

 

Obiecałem mały artykuł na temat piwa więc do sedna.

Powszechnie uważa się, że piwko po treningu nie zaszkodzi i działa jak izotonik. Czy aby na pewno?
To prawda piwo zawiera witaminy ale na pewno nie zastąpi roli izotoniku z tego względu, że izotonik ma za zadanie nawodnić organizm a piwo organizm odwadnia… Wyobraźmy sobie sytuacje gdzie przykładowo piłkarz po 90 minutach intensywnej gry jest odwodniony i po meczu idzie na piwo i jeszcze bardziej odwadnia organizm. Następnego dnia tragedia bo jego zdolności motoryczne znacznie spadają. Wniosek? Pijąc piwo nie zapominajmy o dodatkowo nawodnieniu organizmu czyli jednocześnie picia wody. Wtedy nie nastąpi odwodnienie a dostarczymy dodatkowo witamin. Jedzmy dalej z analizą. Piwo to przecież alkohol. Zazwyczaj piwa posiadają 5-6% alkoholu. W przeliczeniu daję nam to w puszcze 500 ml około 24g czystego alkoholu. Po pierwsze wiedząc, że nasza wątroba potrafi trawić alkohol z szybkością 10g na godzinę łatwo policzyć, że jedno piwo to zadanie na około 3 godziny dla naszej wątroby. Wyobraźmy sobie sytuacje gdzie po treningu idziemy na piwo i kończymy imprezę o 3 w nocy z 4 kuflami na koncie. Łatwo dojść do wniosku, że następnego dnia jeszcze długo po wstaniu nasz organizm będzie dalej trawił alkohol, a on będzie się utrzymywał naszej krwi przez co trening z pewnością nie będzie efektywny. Wniosek? Według najnowszych badań 2 jednostki alkoholu dziennie to totalne maksimum by nie obciążyć organizmu alkoholem. 1 jednostka to 1 piwo, kieliszek 50 ml wódki itd… Alkohol w sportach siłowych? Dużo osób trenujących na siłowni uważa, że alkohol ścina białko. Czy jest to rzeczywiście wróg numer 1 dla zawodników i amatorów z siłowni? Odpowiedź nie jest prosta, natomiast pewnością pamiętając o dodatkowym nawodnieniu naszego organizmu podczas picia alkoholu w dawkach do 2 jednostek dziennie i NIE CODZIENNIE nie zaszkodzi naszej muskulaturze. Alkohol ma również pozytywny wpływ na nasz organizm. Według najnowszych badań picie do 2 jednostek alkoholu co dwa dni chroni nas przed nowotworami i chorobami serca oraz wrzodami. Na koniec trochę o kaloryczności alkoholu. Musimy pamiętać, że jedna puszka piwka to około 250 kalorii, a więc 2 piwka dostarczają nam 500 kalorii, a to tyle co jedna cała czekolada! O ile nie musimy, aż tak strasznie bać się kalorii z piwa to najgorsze jest to, że piwo mocno aktywuje nasze soki żołądkowe przez co robimy się głodni i sięgamy nie dość, że po nadprogramowe posiłki to najczęściej również te bardzo kaloryczne i nie zdrowe, a to już połączeniu z piwem jest bomba kaloryczna. Ludzki organizm jest tak zbudowany, że alkohol uważa jako truciznę i podczas metabolizmu alkoholu wszystko odkłada na bok co znaczy, że pijąc alkohol i jedząc, nasze jedzenie w znacznej części odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej.
Reasumując wychodzi na to, że pamiętając o kilku zasadach wszystko jest la ludzi i może nawet pomóc nam w zachowaniu zdrowia. Należy jedynie pamiętać o umiarze by to były do 2 jednostek co jakiś czas oraz nie podjadaniu podczas picia Mam nadzieję, że zaspokoiłem waszą ciekawość.

Pozdrawiam
Tomi

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s