Pij mleko będziesz wielki – prawda czy fałsz?

indeks

Jeśli można sobie wyobrazić doskonały koktajl białkowo-witaminowo-mieralny to mleka spełnia te warunki (bogate źródło m.in. Wapnia, fosforu, potasu, cynku witaminy rozpuszczalnych w tłuszczach A,D,E oraz witamin z grupy B). Przede wszystkim jest to najtańsze i najłatwiej przyswajalne źródło wapnia. Mleko również zawiera spore ilości jak na pożywienie sprężonego kwasu linolowego (CLA) o których pisałem w poście o suplementach czyli jego zbawiennego wpływu na cellulit. Jest również wspaniałym źródłem pełnowartościowego białka serwetkowego tak potrzebnego osobom lubiącym sport.

Dlaczego mleko jest tak ważne w naszej diecie?

Pomimo powyższych wszelkich zalet jest najlepszym źródłem wapnia w pożywieniu. Wapń pełni funkcję kleju łatającego dziury w naszych kościach (99% wapnia jest magazynowane w kościach, a 1% krąży we krwi. Gdy zabraknie tego 1% wapń jest pobrany z naszych kości).. Nie dobory wapnia prowadzą do osteoporozy. Co ciekawe w ostatnich badaniach u dzieci pijących mało mleka można było zauważyć znacznie zwiększony procent złamań i pęknięć kości. Mleko jest również świetnym źródłem witaminy D której zazwyczaj po przez nasze położenie geograficzne brakuje w naszej diecie (jak wiecie witamina D jest syntetyzowana za pomocą promieni słonecznych oraz z pożywania, co ważne jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach więc tak ważne jest stosowanie mleka z zawartością tłuszczu, a nie mleka 0%). Zalecana dzienna dawka to dwie szklanki dziennie, a dla dzieci młodzieży nawet 3-4!. Nie bójmy się tłuszczu pochodzącego z mleka bo w całodziennym jadłospisie jest to to zaledwie ułamek przyjmowanego tłuszczu.

Ciepłe mleko jest znakomite nie tylko na sen ale również na wieczorny głód. Jest to produkt tzw „gęsty żywieniowo” co oznacza, że zawiera wiele składników do strawienia przez co nasze uczucie głodu jest hamowane. W porównaniu do kaloryczności jest to dobry wybór!

Mleko 3.2% – szklanka = 122 kcal
mleko 1,5% – szklanka = 94 kcal
mleko 0% – szklanka = 58 kcal

Co z nietolerancją laktozy (cukru mlecznego)?

Jest to dość spory problem ale nie ma nigdy sytuacji bez wyjścia. Polecam mleko acidofilne o obniżonej zawartości laktozy. Po przez proces otrzymywania takiego mleka znaczna część laktozy zostaje poddana rozkładowi przez co jest łagodniejszy dla żołądka i jelit.

 

Mleko warto włączyć do naszej codziennej diety i to wcale nie to odtłuszczone. Najzdrowszym wyborem będzie mleko 1,5% które zawiera umiarkowaną ilość kcal i tłuszczu, a za to dostarczy nam bardzo dużo cennych witamin, minerałów i białka

Pozdrawiam
Tomi

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s