Ziemniaki czyli Poznaniak opisuję „pyry”.

ziemn

Czas na ziemniaki. Czy są zdrowe? Czy należy się ich bać? Odpowiecie sami sobie pod koniec artykułu. Zacznijmy od wartości odżywczych ziemniaków. W 100 gramach mamy:
– 80 kcal
– 2 g białka
– 17 gram węglowodanów
– 1 gram tłuszczu

W polskim narodzie panuje myśl, że ziemniaki tuczą. Jak mogą tuczyć jeżeli zawierają tak mało węglowodanów i kalorii, a do tego w 80% składają się z wody? Jedni wyznają że tak zwany indeks glikemiczny jest wysoki (czyli podnoszą dość gwałtownie poziom cukru we krwi) i to powoduję odkładanie się tłuszczu, inni mówią że to skrobia jest wszystkiego winna. Prawda w tym wypadku nie leży nawet po środku a zupełnie gdzie indziej. Indeks glikemiczny? Racja dość wysoki ale efekt tego to będzie jedynie krótka dostawa energii do organizmu, a następnie dość gwałtowny spadek dlatego nie są polecane jako „najlepsze” źródło węglowodanów dla sportowców ale nie ma tu ani słowa o tyciu:) Drudzy wyznawcy obwiniają skrobie. Czy słusznie? To węglowodan, który w organizmie człowieka rozkłada się na glukozę, ale to również nie ona jest winowajcom, a wręcz może wpływać korzystnie na zdrowie bo jak każdy wie skrobia ma też inną zaletę – to z niej przygotowuje się krochmal, a każda babcia i mądry pediatra wie, że nie ma nic lepszego dla skóry. Leczy oparzenia, odmrożenia, swędzenia, zmiany skórne, liszaje, siniaki, rany, polecany jest przy łuszczycy. Aktualnie wśród dietetyków robi furorę skrobia oporna, która nie jest trawiona do glukozy, a przenoszona do jelita grubego i wykazuję właściwości podobne do błonnika pokarmowego co reguluje pracę układu trawiennego oraz nadaję efekt sytości. Jak ją uzyskać? Po ugotowaniu ziemniaków należy je schłodzić i przed podaniem dopiero ponownie odgrzać. Ponad to ziemniaki zawierają też sporo witaminy C – ok. 16 mg w 100 g (dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka to 75 mg). Najwięcej jest jej w bulwach tuż po wykopkach. Ale im dłużej są przechowywane, tym większe straty tej cennej dla zdrowia substancji. Stare ziemniaki jedzone wczesną wiosną nie mają pod tym względem prawie żadnej wartości.
W skład kartofli wchodzą też witaminy A, E, B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (niacyna) i B6 (pirydoksyna). Ze składników mineralnych w ziemniakach obecne są spore ilości obniżającego ciśnienie krwi potasu, wzmacniający kości wapń oraz działający korzystnie na układ nerwowy magnez, a także fosfor, żelazo, cynk, miedź i mangan. Dlaczego więc ziemniaki są przez ludzi uznawane jako tuczące i nie zdrowe? Odpowiedź jest prostsza niż ci się wydaję. To wszystkie sosy, majonezy, śmietany oraz tłuszcz często wylewany po usmażeniu schabowego na ziemniaki jest odpowiedzialny za to, że posiłek staję się tuczący. Pamiętajmy, że jedna łyżeczka majonezu to więcej kalorii niż 100 gram ziemniaków. Właśnie tu leży problem, dlatego nie bójmy się ziemniaków, jedynie dbajmy o równie dobre towarzystwo na talerzu a posiłek na pewno nam się nie odłoży w tłuszczyk.

Pozdrawiam

Tomi

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s