Podwyższony cholesterol – Jaka dieta? Co robić? Problem 21 wieku!

 

Dzisiaj wyjątkowo chciał bym się skupić na problemie nie związanym ze sportem. Podwyższony cholesterol jak z tym walczyć za pomocą diety, a nie leków. Postanowiłem napisać ten artykuł po przeczytaniu badan, które mówią, ze 50% zgonów wśród mężczyzn zawdzięczamy właśnie problemom układu krazaenia. Jedynym słowem MASKARA aż 50%! Dlatego przeczytajcie poniższe zalecenia i cieszcie się zdrowiem. Bedzie krotko i na temat.

 

Pierwsza ważną rzecz to co to w jest cholesterol?

Cholesterol to organiczny związek chemiczny. Wbrew powszechnej opinii jest on niezwykle potrzebny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Występuje w błonach komórkowych umożliwiając komórkom prawidłowe funkcjonowanie. Jest czynnikiem tworzącym hormony i kwas żółciowy oraz odpowiada za prawidłową syntezę witaminy D3. Otacza także i izoluje nerwy, co pozwala usprawnić pracę układu nerwowego oraz mózgu.

Normy to:

  • cholesterol całkowity – nie większy niż 199 mg/dl

  • frakcja LDL ( to ta powszechnie uznana za zły cholesterol) – nie większa niż 129 mg/dl

  • frakcja HDL ( dobry cholesterol) – nie niżej niż 40-45 mg/dl

  • trójglicerydy – poniżej 150 mg/dl

 

Druga ważna rzecz to nie dajcie się zmanipulować lekarzom, którzy bardzo często maja tendencje do przepisywania od razu leków na zwiększony cholesterol, a mianowicie statyny. Leki te działają bardzo dobrze ale miejcie świadomość, ze jeżeli zaczniecie je brać to musicie brać je już do końca życia!

 

Trzecia ważna rzecz to zmiana stylu życia jeżeli nie chcecie być skazani do końca życia na leki. Zmiana stylu życia czyli zmiana przyzwyczajeń żywieniowych oraz włączenie do życia regularnego wysiłku fizycznego.

 

Zalecenia dietetyczne:

Zazwyczaj podwyższony cholesterol idzie w parze z nadwaga. Należy zadbać o pozbycie się zbędnych kilogramów oraz odpowiednia podaż dobrych tłuszczy w diecie.

  • udział tłuszczy w twojej diecie nie powinien wynosić więcej niż 30%
  • 20% udziału w diecie to białko
  • 50% udziału w diecie to węglowodany (głownie złożone)

 

Układając odpowiednia dietę w tych 30% unikaj tłuszczów nasyconych (te pochodzenia zwierzęcego), a zadbaj by znaczna cześć tłuszczy była pochodzenia roślinnego (oliwa z oliwek, olej rzepakowy, awokado itd.)

 

Zacznij się ruszać! Jest udowodnione naukowo, ze regularne uprawianie sportu pomogą w walce z cholesterolem. Jeżeli jesteś początkujący zacznij grac w gry z przyjaciółmi (tenis, piłka nożna, koszykówka, jazda na rowerze itd.) Znajdź taki sport, który będzie Ci sprawiał przyjemność, a nie powodował straszne myśli przed treningiem. Uprawiaj go REGULARNIE (minimum 3x w tyg.) Najnowsze badania pokazują, ze bardzo dobry wpływ na walkę z cholesterolem ma tzw. Trening oporowy czyli trening, który spowoduje zwiększona prace twoich mięśni wiec jeżeli kupisz karnet na siłownię na pewno Ci to wyjdzie tylko na dobre! 🙂

 

Na koniec chciał bym wam przytoczyć kilka nie winnych produktów, które mogą wpływać na podwyższony cholesterol wiec powinniście ich unikać.

  • kawa ale ta parzona po turecku (czyli ta z fusami)
  • tłustych mięs i wędlin,
  • potraw smażonych na maśle, smalcu i słoninie,
  • żółtek jajka,
  • Słodkości, szczególnie takich jak pączki czy faworki,
  • wysokoprocentowych mlek, śmietan,
  • serów żółtych, pleśniowych
  • alkohol

 

  • Zalecane produkty:
  • orzechy włoskie (ale uważaj bo są kaloryczne wiec nie więcej niż 1 garść dziennie)
  • borówki
  • łosoś
  • czosnek
  • fasola
  • jabłka ( dwa jabłka dziennie)
  • zielone warzywa

Drodzy panowie jeżeli to czytacie to zadbajcie o swoje zdrowie bo jest jedno i bardzo na miejscu jest tu powiedzenie „jestem tym co jesz”. Natomiast jeżeli Panie to czytają to zadbajcie o zdrowie swoich panów!

W razie pytań piszcie komentarze, a postaram wam się pomóc.

 

Pozdrawiam

Tomi

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s