Aeroby czy interwały – co bardziej skutecznie spala tkankę tłuszczowa?

Po krotce nakreślę wam różnice oraz własne spostrzeżenia dotyczące tych dwóch rodzajów wysiłku. Interwały to wysiłek cechujący się dużą intensywnością na przemian z bardzo małą lecz krótkimi przerwami przez co w każdej turze wchodzimy na większy pułap tętna. Możemy do tego rodzaju wysiłku zaliczyć biegi na przemian sprint -trucht jak również ćwiczenia siłowe o ile przerwy nie trwają zbyt długo. Natomiast aeroby to wysiłek ciągły tlenowy trwający minimum 40 minut w umiarkowanym tempie.

Ćwiczenia aerobowe dają bardzo dobry efekt spalania tkanki tłuszczowej szczególnie na czczo, gdyż nasze zasoby glikogenu są po nocy obkrojone i organizm czerpie energie prawie odrazu z tkanki tłuszczowej. W trakcie dnia minusem tego wysiłku jest w zależności kiedy zjedliśmy posiłek fakt iż nasze zasoby glikogenu są pełne lub prawie pełne i organizm potrzebuję około 20 – 40 minut by pierw wyczerpać glikogen a dopiero później zacząć czerpać energię z tłuszczy. Drugim minusem jest fakt, że jest to wysiłek monotonny na który musimy znaleść chęć i czas, a w dzisiejszym szybkim życiu wcale dużo go nie ma.

Ćwiczenia interwałowe mają wiele plusów lecz wymagają również większej energii potrzebnej do wykonania treningu. Nie jest to na pewno trening dla początkujących i mówi się, że trening interwalowy mogą wykonywać tylko osoby, które nie mają problemu z przebiegnięciem 40 minut biegu ciągłego. Pierwszym plusem jest fakt, że trening jest krótki i trwa około 25 minut więc każdy chcący znajdzie czas w ciągu dnia. Drugi plus to fakt, iż nie jest to trening monotonny i przez ciągłe zmiany tempa czas szybciej leci. Trzeci plus to fakt, że po przez bardzo intensywny trening powstają mikro-uszkodzenia  które pomagają budować masę mięśniową oraz organizm spala znacznie więcej energi (kalorii) do regeneracji uszkodzonych mięśni. Czwarty plus to znaczne podkręcenie metabolizmu po tego typu wysiłku. Jedyny minus to fakt, że trening jest bardzo wymagający i męczący ( przynajmniej taki powinien być, chcąc uzyskać powyższe plusy).

Z własnego doświadczenia po treningach interwałowych sylwetka wygląda dużo subtelnej, mięśnie są bardziej zbite, a metabolizm tłuszczów również w ciągu dnia ulega poprawie.

Chce was zachęcić do rozwinięcia tematu i podzielenia się własnymi obserwacjami w komentarzach tak by zebrać w jednym miejscu więcej opinii. Na koniec umieszczamy również fajna tabelkę, którą znalazłem w internecie ( osobiście nie do końca zgadzam się z rubryka suplementacja ale reszta jest ok).

image

Pozdrawiam
Tomi

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s