Trening cech motorycznych w tenisie

Zauważyłem ostatnimi czasy, że dużo osób wchodzi na mój blog szukając informacji na powyższy temat. Przygotowanie motoryczne, dietetyka i psychologia sportu to wciąż elementy całej układanki do wychowania mistrza tenisa, która mocno kuleje w Polsce, a trenerzy często pomijają lub nie mają wystarczającej wiedzy na temat tych bardzo istotnych elementów. Postaram się dzisiaj uporządkować waszą wiedzę oraz opisać najważniejsze elementy przygotowania motorycznego tenisistów w zależności od wieku.

Całe życie będę podkreślał ze tenisista to nie sprinter który ma biegać szybko w linii prostej lub biegacz dlugodystansowy wiec dlaczego tak zazwyczaj wyglądają jednostki treningowe przygotowania motorycznego? To poważny błąd.
Podzielimy w skrócie tenisistów na 3 grupy:
– Dzieci do lat 10-12 ( oprócz wieku kalendarzowego należy uwzględnić również wiek biologiczny stąd te widełki)
– Młodzież ( 12 – 16 lat)
– Seniorzy ( po zakończeniu okresu wzrostu)
Wszystkie powyższe grupy powinny mieć podobne jednostki treningowe dbając o rozwój wszystkich cech motorycznych, jednak biorąc pod uwagę mezo i makro cykle zupełnie inne proporcje % treningów.

Cechy motoryczne możemy podzielić według mojego doświadczenia w mocnym skrócie na 3 grupy:
– beztlenowe ( szybkość, zwinność, siła itd.)
– tlenowe ( wytrzymałość itd.)
– oraz najważniejsza grupa w najmłodszej grupie czyli „ABC”

Prawie wszystkie cechy motoryczne powinny być trenowane na korcie tenisowym a bardzo często za pomocą rakiety tenisowej i pilek.

Zaczynając od pierwszej grupy należy od najmłodszych lat wprowadzać ćwiczenia szybkosciowe ze zmianą kierunków na korcie naśladując sytuacje meczowe w odpowiedniej ilości czasu pracy, regeneracji oraz serii. Siła temat często kontrowersyjny ( podejście typu dopóki rośnie nie można itd.) lecz nawet dziecko w szkole przepychajac się z kolegami na przerwie trenuje siłę wiec dlaczego nie wprowadzać tego typu ćwiczeń od najmłodszych lat? Oczywiście że warto! Starsi zawodnicy powinni głównie opierać się na pracy z gumami, piłkami lekarskimi oraz ćwiczeń stabilizujacych które maja głównie zapobiegać urazom. Wyjątkiem są okresy przygotowawcze w których powinniśmy również wprowadzić prace z ciężarem jeżeli tenisista zakończył juz fazę najgwaltowniejszego wzrostu.

Druga grupa to cechy motoryczne tlenowe do których możemy zaliczyć wiele cech lecz skupmy się na wytrzymałości tlenowej. Prawidłowy trening powinien odbyć się na korcie a nie na bieżni. Za pomocą kosza z piłkami oraz pulsometru który będzie monitorować zakresy pracy serca zawodników systemem interwalowym ( bo tenis to taki sport a nie ciągły) nagrywając piłki pozwolić zawodnikowi wejść i utrzymać przez dany czas odpowiedni poziom pracy serca ( 70-90 % HR MAX i pozostać w tzw VO2 Max ale to wszystko zależy od poziomu wytrenowania danego zawodnika). Kierujemy się tu również metoda nasladowcza meczu tenisowego z dodaniem obciążenia 10% więcej tak by zawodnik był gotowy na najcięższe mecze.

Ostatnia grupa ABC to najważniejsza grupa wśród najmłodszych w której skupiamy się na prawidłowym i technicznym krokiem biegu ( specyficznego poruszania się po korcie) oraz szeroko rozumianej koordynacji i gibkosci na którą składa się również balans, czas reakcji, orientacja i antycypacja.

Proporcje jakie powinniśmy zachować oraz przykłady ćwiczeń zostawiam dla siebie traktując to jako moje know-how, lecz chętnie każdemu w komentarzach lub prywatnie pomogę widząc jak wiele osób zachowuje się w tym temacie jak dziecko we mgle.

W najbliższym czasie udostępnie również moja prace dyplomową na temat ” Nawyki żywieniowe tenisistów klasy mistrzowskiej” gdzie znajdziecie również wiele informacji na temat zaleceń żywieniowych, które spowodują, że zawodnik będzie miał więcej energii na treningu przez co lepiej trenował, a to będzie miało wpływ na wyniki.

Pozdrawiam
Tomi

Reklamy

2 thoughts on “Trening cech motorycznych w tenisie

  1. Witam 🙂 Czy przygotowując zawodnikow do sezonu stosuje Pan kompleksowe przygotowanie w makrocyklu dzieląc go na mniejsze mikrocykle stosując budowanie poszczególnych cech motorycznych w danej jednostce treningowej (np. Poniedziałek- szybkość ,wtorek- wytrzymałość beztlenowe ,środa przerwa ,czwartek -siła itd.) Czy skupia się Pan na budowie jednej cechy przez dany okres ,po czym następuje budowanie kolejnej c.motorycznej przez kolejny moment ?(np. typowe budowanie wytrzymałości przez miesiąc -tylko , w kolejnym miesiącu tylko np.doskonalenie koordynacji?) Dziękuje za odpowiedź .pozdrawiam Maciej Milczarek

    Polubione przez 1 osoba

    • Wszystko zależy od sytuacji jacy zawodnicy to są i czy to okres przygotowawczy do sezonu czy jesteśmy w trakcie rozgrywek. Na pewno nie skupiam się na jednej bo wtedy inne parametry zostały by zaniżone. Budując sprawność musimy rózwijac równocześnie wszystkie cechy na raz w mikro cyklu, ewentualnie kładąc większy nacisk na któreś cechy w zależności od wieku i potrzeby. Podsumowując należy prowadzić trening kompleksowy do tego w przypadku tenisistów powinien w większości on odbywać się na korcie tenisowym z rakieta.

      Pozdrawiam

      Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s