Metody regeneracji w sporcie

Niewątpliwie regeneracja jest jednym z waźniejszych elementów w źyciu sportowca. To regeneracja właśnie jest odpowiedzialna za superkompensacje czyli adaptacje organizmu do co raz cięźszych wyzwań oraz daje nam moźliwość do naładowania akumulatorów do dalszych treningów.

Poniżej przedstawiam wam kilka metod przyśpieszających regenerację naszego ciała i organizmu.

Sen
Sportowiec powinien skupić się na wykorzystaniu dobrej higieny snu czyli zmaksymalizowaniu snu. Sypialnia powinna być przewiewna ciemna i cicha. Twórz dobry sen przez codzienny rytuał. Stosuj drzemki w ciągu dnia, lecz nie powinna ona przekraczać godziny by nie zaburzyć snu w nocy.

Hydroterapia
Jest to metoda znana w okresie po treningowym. Reakcja w zmianie przepływu krwi i temperatury może mieć wpływ na stany zapalne, bóle mięśniowe i czucie zmęczenia.
Wyróźniamy następujące odmiany:
– CWI – cold water immersion ( zimna woda)
– HWI – hot water immersion ( ciepła woda)
– CWT – contrast water therapy (na zmianę ciepła i zimna)
Jak pokazują badania metody CWI i CWT prześpieszają regenerację przez co pozytywnie wpływają na wysiłek fizyczny następnego dnia pod warunkiem zachowania proporcji kąpieli 7 cykli w stosunku 1 minuta zimna i 1 minuta normalna lub gorąca.

Aktywna regeneracja
Aktywna regeneracja składa się z ćwiczeń tlenowych takich jak np. rower, jogging (roztruchtanie), pływanie. Aktywna regeneracja jest często uważana za lepszą niż pasywna ze względu na zwiększenie odzysku z przepływu krwi z cwiczonego obszaru oraz utylizacji mleczanów i innych produktów przemian metabolicznych poprzez zwiększenie dostawy tlenu.

!!!Rozciąganie!!!
Tu spotykamy się z dość dużym mitem panującym w sporcie odnośnie powyźszej metody. Nie da się ukryć, źe rozciąganie jest istotnym elementem treningu sportowca lecz jak dowodzą badania nie ma wpływu na zwiększoną regenerację mięśni po treningu ( Barnett, 2006, Vaile, 2010).

Odzieź kompresyjna
To jest tradycyjna metoda stosowana w leczeniu różnych stanów limfatycznych i krążenia. Odzież kompresyjną uźywa się na poprawę powrotu źylnego poprzez zastosowanie ściskania miarowego kończyn od bliższego do dalszego. Ciśnienie tworzone z zewnątrz mogą zmniejszyć przestrzeń domięsniowego dla obrzęku i budowę stabilne ustawianie się włókien mięśniowych oraz tłumienie reakcji zapalnych.

Masaź
Jest szeroko stosowaną strategią wśród sportowców. Zwiększony przepływ krwi jest jednym z głównych mechanizmów w celu zwiększonej regeneracji ( poprawa szybkośći przemiany materii produktów). Oprłcz tego Masaź wpływa pozytywnie na aspekt psychologiczny regeneracji. Masaź równieź późno waźną rolę w zapobieganiu urazą sportowców.

Podsumowując
Badania związane z regeneracją są stosunkowo nowym obszarem dla naukowców. Wiele obecnych zaleceń są tylko ogólnymi zaleceniami dlatego tak istotne jest by każdy sportowiec testował różne metody na sobie i obserwował swoje ciało i organizm w celu wybrania najskuteczniejszych metod w poprawie regeneracji a co za tym idzie osiąganiu lepszych wyników sportowych.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s